Eskilstuna representerade i VM

Kenneth Andersson, Sebastian Larsson, och nu Rebin Sulaka. Vad har dom gemensamt? Dom kommer alla från Eskilstuna, och har gjort framträdanden i VM. Det efter att ”Rambo” kom in för sitt Irak igår kväll och spelade en halvtimme mot Kyian Mbappé och co i Frankrike.

Född i Erbil i Irak och flyttade till Eskilstuna som 10-åring. Så inleddes Rebin Sulakas liv. Väl i Sméstan började han spela fotboll i Eskilstuna City, där han gjorde seniordebut redan som 15-åring. Efter en lång karriär både i Sverige och utomlands blev han uttagen till Iraks VM-trupp 2026. Han har under lång tid varit kapten för landslaget, men efter skadeproblem har bindeln getts vidare till målvakten Jalal Hassan hemmahörande i Al-Zawraa Sports Club i Irakiska högstadivisionen.

I Iraks öppnande VM-match fick Sulaka sitta kvist i 90 minuter, men under nationens andra gruppspelsmatch igår kväll kallade huvudtränare Graham Arnold på 34-åringen med en halvtimma kvar. Det stod 2-0 när ”Rambo” kom in, men sex minuter senare hade FC Barcelonas Ousmane Dembele utökat till 3-0, vilket även blev slutresultatet.

Sulaka har nyligen återvänt till den Thailändska fotbollen där han nu representerar Port FC från Bangkok som slutade tvåa i högsta serien den gångna säsongen, bakom försvararens tidigare klubb Buriram United. Där delade han omklädningsrum med en annan Eskilstuna-son, Filip Rogic.

Irak har en match kvar att spela i gruppspelet mot Senegal där man måste vinna med ganska många bollar för att ha en chans att gå vidare till utslagningsfasen av turneringen.

- Reklam -
Annons för Eskilstuna Golfklubb Annons för Digitalera Annons för El & fastighetsservice AB Annons för Trendspa Annons för Fotograf Erik Kruse AB Annons för MAX500 AB Annons för Idrottsföreningars samorganisation i Eskilstuna

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Relaterade artiklar

Senaste nytt