Ikväll avgjordes den individuella SM-finalen i speedway i Karlstad. Smedernas Kim Nilsson tog 14 av 15 poäng i grundtävlingen. I finalen inför 2102 åskådare så lyckades Kim Nilsson äntligen sy ihop säcken och vann SM-guldet.
– Jag börjar nästan gråta i hjälmen efteråt, jag har jagat det här länge, sade vinnaren Kim Nilsson till SVT.
Det var uppdukat med goda förutsättningar för en individuell SM-final i speedway under tisdagens afton. Smederna hade med Kim Nilsson som startande och Leo Klasson, banreserv.
Med solsken, dryga 20 grader och fina förhållanden för den 297 meter långa ovalen på Kalvholmens Motorstadion så var det smedföraren, Kim Nilsson, som startade kvällen på ett strålande sätt.
Nilsson noteratades för tre raka heatsegrar och efter tolv heat, var han ensam förare, om att stå på maximala poäng och det såg onekligen bra ut för Nilsson att ta sig till ett avslutande finalheat och jaga det där efterlängtade SM-guldet.
Men riktigt där var vi inte än. Två heat ytterligare återstod för Nilsson i grundtävlingen, där de tre bästa gick direkt till final och förare fyra till sju fick köra ett sista chansen-heat, där vinnaren tog sig till final.
Nilsson kom ut igen i det femtonde heatet, där han ställdes mot Casper Henriksson, Rasmus Karlsson och Jacob Thorssell.
Väl där så var det en duell mellan Kim Nilsson och Casper Henriksson. 36-årige Nilsson, var dock ostoppbar och hade en otrolig fart på banan. Kim vann heatet och hade fyra raka heatsegrar och seglade mot ett SM-guld – i alla fall vad det kändes där och då.
I den sista omgången, grundomgången det vill säga, kom Kim Nilsson ut i gult på ytterbanan i det 17:e heatet. Han ställdes mot Philip Hellström-Bängs, Oliver Berntzon och Noel Wahlquist.
Nilsson fick det tufft från bana fyra och var sist från start. Nilsson passerade Wahlquist och Hellström Bängs. I heatet blev det en tvåpoängare, vilket innebar 14 poäng i grundtävlingen och att han vann grundtävlingen och var således klar för en final.
Till det 20:e heatet, kom Smedföraren, Leo Klasson in i tävlingen som banreserv. Han ersatte Leo Klasson. Det blev noll poäng i det heatet.
Vidare från sista chansen heatet tog sig Timo Lahti och gjorde därmed Kim Nilsson, Oliver Berntzon samt Jacob Thorssell sällskap i finalheatet.
När det väl skulle avgöras så var det Nilsson som var i brygga, men lyckades jobba sig förbi i heatet och tog det efterlängtade SM-guldet. Nilsson vann före Oliver Berntzon, Timo Lahti och Jacob Thorssell.
– Jag börjar nästan gråta i hjälmen efteråt, jag har jagat det här länge. Sedan 2013 så har jag varit i finalheatet, så kanske jag har missat de två gånger sen dess och aldrig lyckats vinna, sade vinnaren Kim Nilsson till SVT.
– Det är ett jäkla tjat om att farsan är svensk mästare och inte jag, men nu jävlar är vi det båda två. Nu kan vi jämföras med det båda två, fortsätter Nilsson med ett skratt.
Vinnaren Kim Nilsson fick inte bara med sig ett SM-guld, utan även ett wildcard till Målillas Grand Prix (individuella VM) lördagen den 11 juli.
– Förhoppningsvis är det ett regnfritt Målilla, förhoppningsvis är det folkfest, fin bana och fint väder och en Kim Nilsson på hugget.
Resultat, SM-final, Karlstad:
1) Kim Nilsson – 14+3
2) Oliver Berntzon – 11+2
3) Timo Lahti 11+3+1
4) Jacob Thorssell – 12+0
5) Casper Henriksson – 9+2
6) Jonathan Ejnermark – 8+1
7) Tomas H Jonasson – 10+0
8) Philip Hellström-Bängs – 7 poäng
9) Filip Hjelmland – 7 poäng
10) Avon Van Dyck – 6 poäng
11) Sammy Van Dyck – 6 poäng
12) Anton Karlsson – 5 poäng
13) Noel Wahlquist – 5 poäng
14) Rasmus Karlsson – 3 poäng
15) Victor Palovaara – 3 poäng
16) Jonatan Grahn – 2 poäng
17) Leo Klasson – 0 poäng
18) Ludvig Selvin – deltog ej











